Menu
Poradnik
- Algorytmy Google - czym są, jak działają i czy należy się bać zmian i aktualizacji
- Czynniki SEO on-site i off-site, na które trzeba zwrócić największą uwagę
- Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne w e-commerce
- Pozycjonowanie lokalne strony - usługi SEO dla firm lokalnych
- Czy warto uczyć się e-commerce?
- Kursy online dla dzieci
- Szkolenia zamknięte online
- Szkolenia pracowników w firmie
- Najbardziej wartościowe kursy. Badanie rynku.
- Kursy zawodowe, czyli zawód i fach w jednym.
Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne w e-commerce
Wyobraź sobie że jesteś w stacjonarnym sklepie spożywczym. Już na wejściu widzisz wózek zakupowy, dalej kasę. Niemal w każdym spożywczaku na początku “witają” Cię owoce i warzywa, później jakiś nabiał, mięso, wędliny - generalnie każdy taki sklep ma podobny układ. Idziesz dalej wodzony zapachem pieczywa i nagle widzisz proszek do prania, którego nie miałeś co prawda kupić, ale przypomniałeś sobie że właśnie Ci się skończył, więc zabierasz go ze sobą. Pochodzisz w końcu do półki ze świeżym pieczywem, wybierasz swój ulubiony chleb i sięgasz po nutellę, która stoi obok. W końcu podchodzisz do kasy i bierzesz jeszcze gumy do żucia, no i baterie alkaiczne - dobrze że były pod ręką, bo znów musiałbyś wyłączać telewizor palcem.
Linkowanie wewnątrz sklepu internetowego
Teraz przenieśmy się do sklepu internetowego. Ścieżka zakupowa klienta jest nieco inna niż w sklepie stacjonarnym, ale droga klienta od wejścia do kasy (wózka zakupowego w przypadku e-commerce) jest podobna. W tym przypadku dużą rolę odgrywa linkowanie wewnętrzne. Dzięki umieszczaniu linków wewnętrznych prowadzących do danego artykułu, bądź opisu produktu, czy usługi, możesz prowadzić swojego klienta niemalże za rękę, tak aby trafił w końcu do kasy. Jak sama nazwa nam mówi, linkowanie wewnętrzne to linki, które znajdują się w środku Twojej witryny i prowadzą na wybrane jej podstrony. Linkowanie wewnętrzne wchodzi w skład działań on-site.
Dobre praktyki linkowania wewnętrznego
Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, na pewno wiesz, że posiadanie bloga będzie dla Ciebie ważnym miejscem, w którym będziesz mógł dzielić się fachową wiedzą na temat swoich usług lub sprzedawanych przez Ciebie produktów. Pamiętaj, by w każdym artykule na Twoim blogu znalazł się odnośnik do Twojego e-commerce. Nie zapominaj o ustawieniu atrybutu "dofollow". Linkowanie powinno być różnorodne: odnośniki powinny prowadzić z bloga do sklepu, z produktu do kategorii.
Na linkowanie wewnętrzne pozytywnie wpływa rozbudowanie struktury serwisu. Jeśli publikujemy nowy artykuł możemy wykorzystać linkowanie wewnętrzne na 2 sposoby. Z nowych treści linkujemy do starszych artykułów. Natomiast stare treści możemy zaopatrzyć w linki od artykułów, które dopiero powstały.
Linkowanie off-site
Linkowanie zewnętrzne możemy porównać do reklam na zewnątrz sklepu. Często gdyby nie one, nie wiedzielibyśmy nawet, że dany sklep istnieje. Warto jednak zadbać, by miejsce w którym umieszczamy link do naszej strony, nie było tak zwaną farma linków. Tutaj znów możemy pokusić się o przykład - na tablicy ogłoszeń o pracę można znaleźć masę ofert. Ciężko jednak zweryfikować, który pracodawca jest dobry, a który zły - skoro każdy może przypiąć tam swoje ogłoszenie. Tak samo jest z linkowaniem zewnętrznym. Witryny na których linkujemy do naszej strony www, muszą być sprawdzone. A robią to roboty Google i weryfikują zarówno ich jakość jak i wiarygodność. Dlatego warto wiedzieć, że odnośniki pozyskane z witryn o szemranej reputacji, negatywnie wpłyną na stronę internetową, zamiast jej pomóc.
Jak tworzyć linki zewnętrzne?
Linkowanie zewnętrzne stanowi ważny czynnik rankingowy w Google. Roboty wyszukiwarki uznają, że im więcej linków z innych serwisów prowadzi do określonej strony, tym większą wartość ona posiada.
Linki zewnętrzne można tworzyć poprzez umieszczenie ich w katalogu branżowym lub w ogólnym katalogu stron www. Innym pomysłem na tworzenie linków zewnętrznych jest pisanie gościnnych treści eksperckich dla portalu nawiązującego tematycznie do profilu naszych usług. Content marketing jest tutaj kluczowym aspektem - takie treści muszą zainteresować czytelnika i jednocześnie powinny być dobrze zoptymalizowane pod kątem SEO. Musimy pamiętać, że wszystkie linki prowadzące ze stron powiązanych tematycznie, powinny zawierać aktywny atrybut "dofollow". Umieszczanie linków w mediach społecznościowych jest kolejnym przykładem linkowania zewnętrznego - choć odnośniki z social media zazwyczaj odznaczają się atrybutem "nofollow", ale za to pozytywnie wpływają na wiarygodność marki z punktu widzenia odbiorcy.
Dlaczego należy zadbać o linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne strony WWW?
Zarówno linkowanie wewnętrzne jak i zewnętrzne mają duży wpływ na pozycję Twojej strony w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Pamiętaj, że wysoka pozycja w Google przekłada się na większy ruch organiczny - nie musisz dokładać ani złotówki na reklamę. Linkowanie zwiększa widoczność strony w wyszukiwarce.
Jeśli chcesz:
-
nauczyć się odróżniać wartościowe katalogi od farmy linków,
-
wiedzieć w jaki sposób tworzyć tzw. anchory,
-
poznać skuteczne sposoby linkowania wewnętrznego
- zapisz się na kurs Pawła Gontarka - Akademia Ekomersiaka, dostępny w bazie naszych kursów. Paweł jest specjalistą i pasjonatem SEO, który na co dzień zajmuje się m.in pozycjonowaniem sklepów w wyszukiwarkach internetowych. Ucz się od mistrza!