Menu
Poradnik
- Algorytmy Google - czym są, jak działają i czy należy się bać zmian i aktualizacji
- Czynniki SEO on-site i off-site, na które trzeba zwrócić największą uwagę
- Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne w e-commerce
- Pozycjonowanie lokalne strony - usługi SEO dla firm lokalnych
- Czy warto uczyć się e-commerce?
- Kursy online dla dzieci
- Szkolenia zamknięte online
- Szkolenia pracowników w firmie
- Najbardziej wartościowe kursy. Badanie rynku.
- Kursy zawodowe, czyli zawód i fach w jednym.
Darmowe kursy online. Czy warto z nich korzystać?
W sieci istnieją setki stron z darmowymi kursami online.
Czas to pieniądz więc warto się zastanowić, czy te kursy są coś warte. Nikt przecież nie chce marnować swojego czasu na szkolenia, które nic mu nie przyniosą.
Przed poszukaniem kursu musisz zastanowić się nad dwoma kwestiami. Po pierwsze czy ma to być kurs w języku polskim czy też operujesz np. językiem angielskim na wystarczającym poziomie do zrozumienia lekcji. Dlaczego jest to takie ważne? W języku angielskim istnieje wiele profesjonalnie przygotowanych kursów online, wiele jest udostępnionych za darmo. Takie szkoły jak Harvard czy Oxford regularnie publikują darmowe kursy. W języku polskim oferta jest dużo bardziej ograniczona.
Drugie pytanie, które musisz sobie zadać to jest czy szukasz kursu dla początkujących czy też bardziej zaawansowanych w danej branży. Dużo łatwiej znaleźć kurs dla początkujących. W sieci działa niepisana reguła, że większość materiałów dla początkujących dodawana jest za darmo dla zachęcenia do wzięcia udziału dalszym szkleniu już na zasadach bardziej zaawansowanych.
Niestety w Polsce wiele kursów darmowych dodawanych jest dla zwabienia na swoje strony. Tak zwany marketing treściami jest ważnym elementem pozyskiwania klientów. Kursy online w formie wideo czy też treści są narzędziem marketingu treści. Musisz nauczyć się odróżniać darmowe kursy, które zostały przygotowane po to, żeby przekazać wiedzę od takich szkoleń, które powstały wyłącznie po to, żeby zachęcić cię do kliknięcia linka, przejścia do innej strony, sprzedania usługi/produktu. Część darmowych szkoleń powstała również wyłącznie pod wymagania algorytmów wyszukiwarek. Po co? Mianowicie wyszukiwarki typu Google czy tez Bing lubią nowe i unikalne treści w tym wideo.
Dzięki temu strony www/sklepy/blogi itp. zyskują większe możliwości pojawiania się w wynikach wyszukiwania. Właścicielom stron bardzo na tym zależy (bez odwiedzin strony są martwe i nie ma sensu ich utrzymywać) więc część z nich produkuje treści w tym kursy, które mogą nie mieć w tym przypadku żadnej merytorycznej wartości.
Pamiętaj też, że specjaliści od sprzedaży i marketingu nawet beznadziejny kurs okrasza takimi słodkościami, że wielu daje się nabrać. Świetna grafika (pobrana z sieci), krzykliwe i chwytliwe hasła, tak zwane triggery (wyzwalacze akcji) mogą namówić do beznadziejnego kursu nawet dość bystra i dobrze obeznaną w Internecie osobę.
Jak więc wybrać dobry kurs online unikając błędów?
Na szczęście znalezienie darmowych kursów nie jest takie trudne. Wystarczy trzymać się pewnych zasad i unikać naciągaczy.
Zasada pierwsza:
Sprawdź dokładnie kto prowadzi kurs. Osoba, która jest trenerem nie może być anonimowa. Znalezienie opinii o prowadzonych kursach, profilu na LinkedIn, filmu ze szkolenie na YouTube czy też opracowań/artykułów powinno być Twoim pierwszym krokiem przed zapisaniem się na kurs. Skoro ktoś został nauczycielem powinien być ekspertem w swojej branży, zdobyć odpowiednio udokumentowane doświadczenie, być mentorem i mieć doświadczenie w pracy z ludźmi. Chyba, że chcesz dać się naciągać na kurs z kimś, kto poczytał parę poradników lub zwyczajnie chce na kursach zarobić a przekazanie wiedzy jest sprawą drugoplanową.
Jeśli ma to być kurs darmowy to sprawdź jaka instytucja, uczelnia/firma przeprowadza kurs. Jak długo istnieje na rynku, jaką ma reputację.
Jak szukać kursów w sieci?
Użyj wyszukiwarki na kursy.pl zaznaczając „darmowe kursy” i znajdź coś dla siebie. Dbamy o to, żeby publikowane u nas kursy były rzetelnie przeprowadzane a osoby, które je prowadzą były znanymi i uznanymi trenerami w swojej branży. Znajdziesz u nas darmowe kursu w formie wideo, interaktywnej jak i również poradniki. Np. kurs audytu stron www, czy tez darmowy kurs SEO.
Skorzystaj z Google wpisując nazwę kursu plus hasło „darmowy”. Przejrzyj wyniki wyszukiwania. Skup się na blogach i stronach znanych firm. Blog często prowadzą specjaliści w danej dziedzinie i można się z nich wile nauczyć. Firmy znów tworzą poradniki, żeby zdobyć klientów. Dobrym pomysłem szukania kursów jest też przeszukanie forum tematycznego. Zapytanie w Google nawa kursu + darmowy + forum powinno wyświetlić dyskusje internautów na temat szkoleń w danej branży.
Sprawdź tylko koniecznie datę dyskusji. Sieć pędzi do przodu, czasami parę miesięcy to wieczność. Jeśli znasz język angielski możesz pokusić się o znalezienie kursów na stronach znanych uczelni, które udostępniają część swoich wykładów zupełnie za darmo. Darmowy kurs może być świetnym pierwszym krokiem zapoznania się z daną dziedziną. Dzięki niemu poznasz zarys danej branży i będziesz mieć okazję do podjęcia decyzji o dalszym pogłębianiu wiedzy.
Pamiętaj tylko, że źle przeprowadzony darmowy kurs może cię zniechęcić do dalszej nauki. Dobre kursy charakteryzują się tym że oprócz przekazywania w przystępny sposób wiedzy są ciekawe i motywujące do pracy i nauki. Najlepsi trenerzy potrafią zachęcić do nauki całek przez Internet.