Menu
Poradnik
- Algorytmy Google - czym są, jak działają i czy należy się bać zmian i aktualizacji
- Czynniki SEO on-site i off-site, na które trzeba zwrócić największą uwagę
- Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne w e-commerce
- Pozycjonowanie lokalne strony - usługi SEO dla firm lokalnych
- Czy warto uczyć się e-commerce?
- Kursy online dla dzieci
- Szkolenia zamknięte online
- Szkolenia pracowników w firmie
- Najbardziej wartościowe kursy. Badanie rynku.
- Kursy zawodowe, czyli zawód i fach w jednym.
Algorytmy Google - czym są, jak działają i czy należy się bać zmian i aktualizacji
O algorytmach Google słyszał każdy, ale przeciętny użytkownik internetu nie musi poświęcać im szczególnej uwagi. Dla niego istotne jest to, że w efekcie ich działania on dostaje coraz bardziej dostosowane do jego potrzeb, coraz wyższej jakości witryny w wynikach wyszukiwania. Jeśli jednak czytasz te słowa, znaczy to że dla Ciebie istotny jest nie tylko fakt istnienia algorytmów, ale też sposób ich działania. Zapewne też wiesz, że zmiana algorytmu Google to dla właścicieli stron internetowych równie stresujące zjawisko, co... kontrola urzędu skarbowego.
Czym są algorytmy Google
Celowo piszemy w liczbie mnogiej: algorytmy Google. To nie jest bowiem tak, że istnieje jeden algorytm Google - zasada wedle której działa wyszukiwarka pozycjonując jedne witryny lepiej, a inne gorzej. Google to zbiór algorytmów - narzędzi, które analizują to, co użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę, jak i to w jaki sposób witryna działa i oddziałuje na potrzeby odbiorców. Algorytmy analizują mnóstwo różnorakich elementów związanych z daną stroną internetową i jej realną odpowiedzią na potrzeby użytkowników. W efekcie ich działania odbiorca, po wpisaniu hasła, ma dostać maksymalnie adekwatną - z jego punktu widzenia - odpowiedź. Anglicy by powiedzieli: perfect match.
Jak "pracować" z algorytmami Google
Szczegółowy sposób działania algorytmów Google, kryteria jakimi się kierują i ich priorytety to tajemnica giganta z Mountain View, choć oczywiście nie jest tak, że nie ma z jego strony wskazówek, co powinien robić porządny właściciel strony internetowej, żeby jego strona była lepsza (czyt. bardziej podobała się algorytmom).
Te wskazówki, metody, czasem tricki i lifehacki służące przypodobaniu się algorytmom Google, składają się na bazę wiedzy, na której pracują eksperci SEO, choć tak naprawdę zapoznać się z nimi powinien każdy właściciel strony internetowej. Znając podstawy sposobu myślenia, jaki stoi za SEO jesteś w stanie samodzielnie wpłynąć na pozycję Twojego sklepu internetowego.
Jest tylko jedno ale… Wyszukiwarka Google zmienia zasady w trakcie gry i to dosyć regularnie. Aktualizacja algorytmów to jeden z tych momentów, kiedy zadrży nawet najtwardsze serce, najbardziej odpornego SEO-wca.
Algorytmy Google i ich aktualizacje - wszystko, co trzeba o nich wiedzieć
Algorytm Google podlega nieustającym zmianom - kiedyś były implementowane co jakiś czas, dziś coraz częściej aktualizowane są ad hoc, wielokrotnie bez powiadamiania użytkowników (zdarza się informowanie post factum). Jakiego rodzaju są to zmiany? To zależy. Czasem są drobne i większość właścicieli stron niespecjalnie je odczuwa, czasem jednak bywają radykalne. Radykalne do tego stopnia, że powodują wyraźny spadek ruchu na stronie właściwie z dnia na dzień. Tak stało się w maju 2020 r., kiedy to - po potężnej aktualizacji algorytmu -, ruch straciło wielu wydawców stron informacyjnych.
To była zmiana dotycząca tzw. core (rdzenia) witryn i całościowego sposobu ich działania, ale często aktualizacje dotyczą pojedynczych kwestii - np. wprowadzania nowych kryteriów wpływających na rezultaty w wynikach wyszukiwania (w 2018 r. pojawiło się kryterium prędkości ładowania strony).
Co jednak ważne, duże zmiany w algorytmach Google raczej zapowiada i wskazuje, w którą stronę można spodziewać się modyfikacji. Zawsze jest więc czas na to, żeby przygotować się na tyle, na ile jest to możliwe. Bez paniki: wysokiej jakości treści zawsze się obronią, podobnie jak dobrze wykonana, przyjazna strona internetowa. Zmiana algorytmu może więc okazać się szansą dla Ciebie i Twojego sklepu na to, żeby zaistnieć - szansą, którą powinieneś maksymalnie wykorzystać.
Algorytm Google i jego tajniki. Sprawdź, co wpływa na trafność w wynikach wyszukiwania
Niektóre algorytmy Google doczekały się nawet swoich nazw. Panda i pingwin branży SEO kojarzą w pierwszej kolejności nie z uroczymi zwierzątkami, a ogromnymi zmianami w podejściu Google do stron internetowych aspirujących do bycia w topie.
W 2021 r. algorytm Panda obchodzi swoje 10 urodziny. Ten algorytm został wprowadzony po to by premiować mniejsze serwisy, które serwują bardzo jakościowy kontent. Z punktu widzenia algorytmu Google Panda niezwykle istotne jest to, co strony internetowe oferują swoim odbiorcom, unikalność treści, sposób ich prezentacji, to czy zostały napisane dla użytkownika (a nie “pod wyszukiwarkę”), właściwy i adekwatny dobór słów kluczowych. Innymi słowy, Panda skupia się na tzw. czynnikach on-site - takich, które co do zasady zależą od woli właściciela / twórcy danego serwisu.
Z kolei, młodszy o rok, algorytm Pingwin ma za zadanie pilnowanie czynników off-site - wpływających na serwis, ale “z zewnątrz”. Chodzi tu np. o linki, jakie kierują odbiorców do naszej strony. Mogą one bowiem pochodzić z serwisów o wysokiej jakości, a mogą z tzw. “farm linków”. “Farmom linków” jest obojętne kogo promują (w przeciwieństwie do poważnych serwisów), dlatego siła ich oddziaływania na serwis, na który wskazują, jest przez Pandę traktowana raczej jako próba “naciągnięcia” Google.
Oba, choć wydawałoby się nieco wiekowe, algorytmy Google nadal są kluczowe z punktu widzenia właścicieli stron internetowych, a zasady którymi się kierują (wspomniane czynniki on-site i off-site) to absolutne must have jeśli chodzi o podstawową wiedzę w zakresie SEO. Użycie słów kluczowych, linki wewnętrzne i zewnętrzne, opisy, grafiki, tytuły… Jest cała lista aspektów, o które trzeba zadbać w ramach prac nad własną witryną, żeby zaspokoiła ona apetyty Pandy i Pingwina. Dobra wiadomość jest taka, że wiele z tych działań zależy od nas i można wykonać je własnoręcznie posiadając pewien zasób SEO-wiedzy.
W tym miejscu warto wspomnieć kilka słów o tym, w jaki sposób algorytm Google ocenia wiarygodność strony. Być może kiedyś spotkałeś się z akronimem EAT. Składają się na niego pierwsze litery wyrazów: Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness, które opisują podstawowe kryteria oceny serwisu. Po polsku powiedzielibyśmy: "eksperckość", autorytet i solidność (wzbudzanie zaufania).
Treści na stronie okiem robota, czyli algorytmy Google
Jeśli istnieją jakieś święte prawdy dot. SEO, to na pierwszym miejscu pojawi się taka: dobra pozycja w Google nigdy nie jest dana raz zawsze. Zmienia się świat, zmienia internet, zmieniają potrzeby użytkowników, a co za tym idzie zmieniają się także oczekiwania względem stron internetowych, czyli: zmienia się algorytm Google. A to po prostu musi mieć wpływ na wyniki wyszukiwania. Na tapet idą zarówno kwestie merytoryczne związane ze stroną: wartość podawanych treści, wysokiej / niskiej jakości zdjęcia, słowa kluczowe, multimedia, ale też technologiczne: szybkość, dostosowanie do urządzeń mobilnych, szeroko rozumiana “przyjazność”. Dla algorytmów ważne jest to, jak odbiorca czuje się na naszej stronie, jak ją odbiera, czy dostaje to po co przyszedł.
Algorytm Google. Potraktuj go jak szansę
Raczej więc należy pogodzić się z tym, że praca przy stronie internetowej nigdy się nie kończy, że słowa kluczowe być może będą Ci się śniły po nocy, że page layout wyszukiwarki Google będziesz miał ciągle przed oczami... Brzmi smutno? Może i brzmi, ale wcale takie nie jest! Przecież efektem działań SEO w ostatecznym rozrachunku ma być przede wszystkim jak najbardziej precyzyjne dotarcie do odbiorcy, który potrzebuje konkretnego produktu lub usługi. Nie myśl więc o pracy z Google w kategoriach smutnego obowiązku, ale własnego-realnego wpływu na to, ilu klientów trafi do Twojego sklepu. Trafi - dodajmy - za darmo!